Pamiętnik Blumki [Blumka’s Diary]

Author: Iwona Chmielewska
Illustrator: Iwona Chmielewska
Year: 2011
Publisher: Media Rodzina
Place of publication: Poznań
Pages: 64
ISBN: 9788372785725
Translations:
  • Blumkas Tagebuch: vom Leben in Janusz Korczaks Waisenhaus, trans. A. Jaromir, Hannover: Gimpel Verlag, 2011, pp. 64, ISBN: 9783981130065;
  • Diário de Blumka, trans. J. Guimarães, São Paulo: Pulo do Gato, 2017, pp. 70, ISBN: 9788564974807;
  • Le journal de Blumka: inspiré de la vie des enfants dans l’orphelinat dirigé par Janusz Korczak, trans. L. Waleryszak, Voisins-le-Bretonneux: Rue du Monde, 2012, pp. 68, ISBN: 9782355042256;
  • 블룸카의 일기, trans. 이지원, 경기도 파주시: 사계절, 2012, pp. 72, ISBN: 9788958286462;
  • 布鲁姆卡日记, trans. 乌兰, 北京市: 人民邮电出版社, 2013, pp. 58, ISBN: 9787115325907;
  • 布魯卡的日記, trans. 林蔚昀, 新北市: 字畝文化, 2018, pp. 72, ISBN: 9789578423633;
  • ブルムカの日記: コルチャック先生と12人の子どもたち, trans. 田村 和子, 松方 路子, 福岡市: 石風社, 2013, pp. 65, ISBN: 9784883442195;
  • יומנה של בלומקה, trans. א. אורלב,iצלטנר :בן שמן , I2012, pp. 58, ISBN: 0002000526580.
Cover courtesy of the publisher. ©Media Rodzina Sp. z o.o.

The fictional tale of Blumka, a girl diarist who records the life of the Orphan Home run in the Warsaw Ghetto by Janusz Korczak, is woven from covert quotations of Korczak’s pedagogy principles. Although Blumka writes about the daily life of the orphanage, the reader should be aware that the war and the Holocaust are looming in the background of ordinary events. The Shoah appears suddenly and puts an abrupt end to Blumka’s tale.

Although the text does not mention the Holocaust, its presence is signaled by Chmielewska through illustrations. The reader can see the shape of the star of David formed with broken glass. This image refers both to the yellow badges and to the destruction of Jewish businesses. Other illustrations depict emaciated children, the map of the Warsaw Ghetto, a triangle patch worn by prisoners in concentration camps, a showerhead reminiscent of gas chamber equipment and a cattle train car used to transport Jews to extermination camps. One of the final double-page spreads shows a traditional Torah pointer called yad indicating a fragment of a freight car. The illustration is accompanied by text: “Then, the war came, and it took away Blumka’s diary, too. How do we know, then, what was written there?” The last page gives the answer: “Because diaries exist so that we do not forget…”

 

Bibliography:
  • Bieber, A., Mentoring in an Heterotopic Space – Janusz Korczak’s Orphanage in Contemporary Picture Books, „Filoteknos”, no. 5, 2015, pp. 181–189;
  • Bieber, A., Voices from the Interior: Reimagining Childhood under Janusz Korczak’s Care, „The Lion and the Unicorn”, no. 42, 2018, pp. 321–337;
  • Dymel-Trzebiatowska, H., Visual representations of war in Polish and Scandinavian picturebooks. A metaphorical perspective, „Problemy Wczesnej Edukacji / Issues in Early Education”, no. 3 (34), 2016, pp. 118–131;
  • Fimiak-Chwiłkowska, A., Kształtowanie wrażliwości estetycznej i historycznej poprzez picturebook. Na przykładzie „Pamiętnika Blumki” Iwony Chmielewskiej w kontekście polsko-niemieckim, [in:] Zbliżenia 6. Badania interdyscyplinarne: rzeczywistość a wyzwania, eds. A. Stolarczyk-Gembiak, M. Woźnicka, Poznań 2021, pp. 21–34;
  • Gajownik, S., II wojna światowa we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży, [in:] Historia – pamięć – edukacja w edukacji humanistycznej, vol. 2: Literatura i kultura, eds. Z. Budrewicz, M. Sienko, Kraków 2013, pp. 167–179 (p. 170);
  • Heska-Kwaśniewicz, K., Wojna[sic!] Dorosłych – Historie Dzieci. Narracje o wojnie w literaturze dla młodych odbiorców po transformacji ustrojowej (1990–2015), [in:] Literatura dla dzieci i młodzieży, vol. 5, ed. K. Tałuć, Katowice 2017, pp. 33–56 (pp. 46–47);
  • Howrus-Czajka, M., Obraz II wojny światowej w polskiej książce obrazkowej, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 27, 2016, pp. 8–9;
  • Howrus-Czajka, M., “True fiction” – the memory and the postmemory of traumatic war events in a picturebook, „Problemy Wczesnej Edukacji / Issues in Early Education”, no. 3 (34), 2016, pp. 94–106 (p. 98);
  • Ippoldt, L., Dziecko a wojna – literatura dla dzieci o tematyce wojennej na wybranych przykładach polsko- i niemieckojęzycznych, „Orbis Linguarum”, no. 48, 2018, pp. 501–504 (p. 502);
  • Jasnowski, P., Pamiętnik Blumki, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 19, 2013, p. 13;
  • Jeziorkowska-Polakowska, A., „biała plamka na tle MURU to ja…” – angielski buldog opowiada o Zagładzie, [in:] (Nie)zapomniane zwierzęta, eds. E. Łoch, D. Piechota, A. Trześniewska-Nowak, Gdańsk 2021, pp. 129–161 (p. 132, fn. 6);
  • Józefowicz, A., Child-family-peer relations in the most regent Polish prosi for children, in an educational context, [in:] The Educational and Social World of a Child Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization, eds. H. Krauze-Sikorska, M. Kichowski, Poznań 2015, pp. 287–299 (pp. 295–296);
  • Kania, A., Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej, Kraków 2017 (s. 94–94);
  • Karczewska, A., „Tylko czy niebo nadal istnieje?” Bóg w najnowszej dziecięcej literaturze o Zagładzie, [in:] Wiara i niewiara. Literackie realizacje wobec doświadczenia Zagłady, eds. P. Kalwiński, A. Karczewska, Lublin 2018, pp. 69–88 (p. 72 fn. 11);
  • Karczewska, A., Pamięć i empatia. O dziecięcej literaturze Zagłady, [in:] Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah / Das Gedächtnis an die Shoah in der polnischen und deutschsprachigen Literatur von Autorinnen und Autoren der zweiten und dritten Post-Shoah-Generation, eds. I. von der Lühe, S.J. Żurek, Lublin 2019, pp. 265–300 (p. 267, 282);
  • Kasperek, A., „Szlemiel” i „Arka czasu” jako przykłady współczesnej literatury dla dzieci poruszającej tematykę Zagłady, [in:] Zdeptane dzieciństwo. II wojna światowa i jej wpływ na sytuację dzieci, eds. A. Bartuś, P. Trojański, Oświęcim 2017, pp. 329–335 (p. 329);
  • Kostecka, W., Once Upon a Time There Was a War: The Use of Fairy-tale Conventions in Contemporary Polish Literature for Children about Refugees, „Maska”, no. 36, 2017, pp. 33–49 (p. 33, fn. 2);
  • Kowalska-Leder, J., Literatura polska ostatniego dziesięciolecia wobec Zagłady – próby odpowiedzi na nowe wyzwania, „Zagłada Żydów. Studia i materiały”, no. 10, 2014, pp. 768–802 (pp. 794–795);
  • Kowalska-Leder, J., Woźnicka, J., Dziecko, [in:] Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej, eds. J. Kowalska-Leder, P. Dobrosielski, I. Kurz, M. Szpakowska, Warszawa 2017, pp. 141–172 (p. 155, fn. 45);
  • Krajewska, A.M., Młodzieżowe książki o najnowszej historii Polski wydane w ostatnich latach – przegląd subiektywny, „Guliwer”, no. 3, 2018, pp. 69–76 (p. 73);
  • Krupiński, P., Pies patrzy na getto. Zwierzę jako podmiot narracji postholokaustowych, [in:] Ślady II wojny światowej i Zagłady w najnowszej literaturze polskiej, eds. B. Sienkiewicz, S. Karolak, Poznań 2016, pp. 57–84 (p. 67, fn. 24);
  • Kruszyńska, E., Ludzie z pasją – współczesne biografie dla młodego odbiorcy, [in:] „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży – biografie, eds. B. Olszewska, O. Pajączkowski, L. Urbańczyk, Opole 2015, pp. 149–157 (pp. 154–156);
  • Kruszyńska, E., Książka obrazkowa jako katalizator wartości w literaturze dla młodego odbiorcy na przykładzie książek Iwony Chmielewskiej, [in:] Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka, eds. A. Ungeheuer-Gołąb, U. Kopeć, Rzeszów 2016, pp. 321–329 (pp. 326–327);
  • Kwiatkowska, A., Motyw szycia i haftu w najnowszej polskiej literaturze dla dzieci dotyczącej Zagłady, „Polonistyka. Innowacje”, no. 13, 2021, pp. 55–65 (p. 59);
  • Kwiatkowska, A., Jak narysować pamięć? Zagłada w polskich ilustrowanych książkach dla dzieci, „Porównania”, no. 1, 2021, pp. 123–140;
  • Leszczyński, G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015 (pp. 280–281);
  • Michułka, D., Przełamywanie granic książki dla dziecka. Ostatnie przedstawienie panny Esterki Adama Jaromira jako lektura o czytaniu pamięci, „Dydaktyka Polonistyczna”, no. 2 (11), 2016, pp. 98–107 (p. 99);
  • Nieczyporowski, R., WYSCHNIĘTE ŁZY. Pamięć Zagłady w sztuce współczesnej, „DYSKURS. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu”, no. 24, 2017, pp. 64–84 (p. 75);
  • Olszewska, B., Konwencja pamiętnika, dziennika, autobiografii w książkach o wojnie dla młodego czytelnika, [in:] (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, pp. 101–117 (p. 101, fn. 1; 102–103);
  • Rybak, K., Żyd i uchodźca. Znaczące powinowactwa narracyjne w polskiej literaturze dziecięcej ostatniej dekady, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty”, no. 2, 2017, pp. 44–62 (p. 47);
  • Rybak, K., I (nie) żyli długo i szczęśliwie. Konstrukcje zakończeń w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, “Literatura Ludowa”, vol. 63, no, 1, 2019, pp. 10–23 (pp. 10–11);
  • Rybak, K. Dzieciństwo w labiryncie getta. Recepcja mitu labiryntu w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, Warszawa 2019 (pp. 14–15);
  • Rybak, K., Zagłada i ideologia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Narracje o Zagładzie, no. 1(7), 2021, pp. 155–173;
  • Rybak, K., „Zupełnie inne miasto”. Obrazy warszawskiego getta w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura, no. 3(1), 2021, pp. 67–84;
  • Rybak, K., Obrazowanie Zagłady. Narracje holokaustowe w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2023;
  • Rybicka, K., Jak kanonik van der Paele zasmakował w naszych czasach. Kilka spostrzeżeń dotyczących książek Iwony Chmielewskiej, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 21, 2013, pp. 12–14;
  • Sadowska, D., „Bajki-nie-bajki” czyli II wojna światowa w wybranych polsko- i niemieckojęzycznych utworach dla dzieci z ostatnich 15 lat ze szczególnym uwzględnieniem Asiuni Joanny Papuzińskiej, „Orbis Linguarum”, no. 48, 2018, pp. 169–187 (p. 172);
  • Sikorska, M., Czy literatura piękna może pomóc w edukacji dotyczącej Auschwitz i Holokaustu?, [in:] Auschwitz i Holokaust. Edukacja w szkole i w miejscu pamięci, ed. P. Trojański, Oświęcim 2014, pp. 155–159;
  • Sikorska, M., Smyczyńska, K., Ewangelia według Korczaka. Pamiętnik Blumki Iwony Chmielewskiej, [in:] Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2014, pp. 151–159;
  • Sikorska, M., Smyczyńska, K., Visual Narratives of Death and Memory. The Holocaust in Two Contemporary European Picture Books, [in:] Global Perspectives on Death in Children’s Literature, eds. L.D. Clement, L. Jamali, New York and London 2016, pp. 177–190;
  • Slany, K., Rutka Joanny Fabickiej jako przykład postpamięciowej literatury dla dzieci, „Maska”, no. 35, 2017, pp. 81–94 (p. 82);
  • Smyczyńska, K., Wyzwania współczesnej literatury wizualnej. Czy „Dziewczynka z cienia” ocala pamięć o ofiarach wojny?, [in:] Zdeptane dzieciństwo. II wojna światowa i jej wpływ na sytuację dzieci, eds. A. Bartuś, P. Trojański, Oświęcim 2017, pp. 337–347 (p. 337, fn. 3);
  • Szumal, M., Ada Judytka i zaginiony tałes. Dziecięcy klucz do wielokulturowego Białegostoku, „Polonistyka. Innowacje”, no. 9, 2019, pp. 131–140 (p. 133, fn. 7);
  • Szyłak, J., O Rose Blanche i opowiadaniu o ZagładzieArs Educandi”, no. 15, 2018, pp. 45–54 (p. 45);
  • Tomczok, M., Anna Mach, Świadkowie świadectw. Postpamięć Zagłady w polskiej literaturze najnowszej; Małgorzata Wójcik-Dudek, W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, „Zagłada Żydów. Studia i materiały”, no. 13, 2017, pp. 795–801 (p. 796, 799);
  • Wójcik-Dudek, M., Kiedy mały Srulek staje się bohaterem literackim – Holokaust w literaturze dla dzieci i młodzieży, [in:] Żydowskie dziecko, eds. A. Jeziorkowska- Polakowska, A. Karczewska, Lublin 2013, pp. 245–255 (p. 254);
  • Wójcik-Dudek, M., Dziewczyny i wojna (na podstawie wybranych przykładów literatury dla dzieci i młodzieży), [in:] Uwięzione w grzeczności. Obrazy kobiecych inności w tekstach literackich, eds. B. Walęciuk-Dejneka, Ł. A. Wawryniuk, Kraków 2015, pp. 153–164 (pp. 162–163);
  • Wójcik-Dudek, M., Inkaust. Holokaust. Trudna lekcja pisania w czasach Zagłady, „Z Teorii i Praktyki Dydaktyki Języka Polskiego”, vol. 24, 2015, pp. 7–18 (pp. 15–17);
  • Wójcik-Dudek, M., Konieczność śladu. Kanony literatury dla dzieci i młodzieży, „Narracje o Zagładzie”, no. 1, 2015, pp. 96–116;
  • Wójcik-Dudek, M., Między taktyką a strategią – o wybranych biografiach Janusza Korczaka kierowanych do młodego odbiorcy, [in:] „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży – biografie, eds. B. Olszewska, O. Pajączkowski, L. Urbańczyk, Opole 2015, pp. 217–227;
  • Wójcik-Dudek, M., Między udziecinnieniem a infantylizacją Zagłady, [in:] Światy dzieciństwa. Infantylizacje w literaturze i kulturze, eds. M. Chrobak, K. Wądolny- Tatar, Kraków 2016, pp. 435–449 (p. 445, 447);
  • Wójcik-Dudek, M., Matka – depozytariuszka sytości i głodu. Literatura dla dzieci i młodzieży wobec Zagłady, [in:] Kuchnia i stół w komunikacji społecznej. Tekst, dyskurs, kultura, eds. W. Żarski przy współpracy T. Piaseckiego, Wrocław 2016 pp. 449–458 (p. 453);
  • Wójcik-Dudek, M., W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Katowice 2016;
  • Wójcik-Dudek, M., „Efekt” Zagłady w polskiej współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży, [in:] Wiara i niewiara. Literackie realizacje wobec doświadczenia Zagłady, eds. P. Kalwiński, A. Karczewska, Lublin 2018, pp. 173–187 (p. 174, 179–180);
  • Wójcik-Dudek, M., Elementarz Zagłady w polskiej najnowszej literaturze dla dzieci, [in:] Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, ed. K. Slany, Warszawa 2018, pp. 279–294 (pp. 283–284, 286);
  • Wójcik-Dudek, M., Idiolekty pamięci – dziecięce dzienniki Zagłady. Od świadectwa do literatury, „Stylistyka”, vol. 28, 2019, pp. 159–176 (pp. 170–174);
  • Wójcik-Dudek, M., Memory Boom and Imaginarium of Holocaust in Polish Literature for Young Readers, „Filoteknos”, no. 10, 2020, pp. 309–323.