Bibliography

List of secondary sources in different languages.
Secondary sources in Polish:
  • Bajorek, A., Zabawka jako historyczny artefakt w niemieckiej literaturze i kulturze dziecięcej, „Filoteknos”, no. 9, 2019, pp. 300–308;
  • Baluch, A., Pogranicza, czyli o relacjach przestrzennych w Kotce Brygidy Joanny Rudniańskiej, [in:] Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2014, pp. 143–149;
  • Baluch, A., Jutka i Anna potrzebowały opowieści jak powietrza. Interpretacja utworów dla dzieci i dziecięcych na podstawie Bezsenności Jutki Doroty Combrzyńskiej-Nogali oraz Anny i Pana Jaskółki Gavriela Savita, [in:] Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej, eds. E. Jaskółowa, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, pp. 257–266;
  • Baluch, A., Bezsenność Jutki Doroty Combrzyńskiej-Nogali jako literacka forma przemieszczenia mitu o Demeter i Korze, [in:] Żywioły w literaturze dziecięcej. Ziemia, eds. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Kraków 2019, pp. 235–242;
  • Baluch, A., Ludzie i przedmioty. Literatura dla dzieci jako szkoła estetycznej wrażliwości, „Paidia i Literatura”, no. 2, 2020, pp. 59–66;
  • Biernacka-Licznar, K., Jamróz-Stolarska, E., Paprocka, N., Lilipucia rewolucja. Awangardowe wydawnictwa dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 2000–2015. Produkcja wydawnicza. Bibliografia, Warszawa 2018;
  • Bolińska, M., Marcina Szczygielskiego spotkanie ze źródłem (Ludzie i zwierzęta Antoniny Żabińskiej), [in:] (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, pp. 119–134;
  • Borowicz, J., Chleb, [in:] Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej, eds. J. Kowalska-Leder, P. Dobrosielski, I. Kurz, M. Szpakowska, Warszawa 2017, pp. 81–102;
  • Borzęcka, M., Morwa, kotka i bardzo ważne sprawy, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 2, 2007, p. 8;
  • Borzęcka, M., Mały antysemita, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no 11, 2010, p. 10;
  • Buryła, S., Wokół Zagłady. Szkice o literaturze Holokaustu, Kraków 2016;
  • Cackowska, M., Ideologie dzieciństwa w książkach obrazkowych dla dzieci, [in:] Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci, eds. B. Sochańska, J. Czechowska, Warszawa–Poznań 2012, pp. 55–75;
  • Chrobak, M., „Po co komu taka uliczka i tramwaj donikąd?”. „Miejsca palimpsestowe” w przewodnikach i spacerownikach dla dzieci, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, no. III, 2015, pp. 126–142 (pp. 140–141);
  • Dymel-Trzebiatowska, H., Opowieść dla dzieci a opowieść dla dorosłych. Dwie literackie odsłony Wielkiej Szpery w łódzkim getcie, [in:] (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, pp. 173–186;
  • Dymel-Trzebiatowska, H., Krótka lekcja latania. Werbalno-graficzna biografia Brunona Schulza, „Schulz/Forum”, no. 8, 2016, pp. 171–175;
  • Fimiak-Chwiłkowska, A., Kształtowanie wrażliwości estetycznej i historycznej poprzez picturebook. Na przykładzie „Pamiętnika Blumki” Iwony Chmielewskiej w kontekście polsko-niemieckim, [in:] Zbliżenia 6. Badania interdyscyplinarne: rzeczywistość a wyzwania, eds. A. Stolarczyk-Gembiak, M. Woźnicka, Poznań 2021, pp. 21–34;
  • Gajownik, S., II wojna światowa we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży, [in:] Historia – pamięć – edukacja w edukacji humanistycznej, vol. 2: Literatura i kultura, eds. Z. Budrewicz, M. Sienko, Kraków 2013, pp. 167–179;
  • Graban-Pomirska, M., Testament Janusza Korczaka – Kotka Brygidy Joanny Rudniańskiej, [in:] „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieżyeds. B. Olszewska, E. Łucka-Zając, Opole 2010, pp. 201–208;
  • Heska-Kwaśniewicz, K., Wojna[sic!] Dorosłych – Historie Dzieci. Narracje o wojnie w literaturze dla młodych odbiorców po transformacji ustrojowej (1990–2015), [in:] Literatura dla dzieci i młodzieży, vol. 5, ed. K. Tałuć, Katowice 2017, pp. 33–56;
  • Howrus-Czajka, M., Obraz II wojny światowej w polskiej książce obrazkowej, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 27, 2016, pp. 8–9;
  • Ippoldt, L., Dziecko a wojna – literatura dla dzieci o tematyce wojennej na wybranych przykładach polsko- i niemieckojęzycznych, „Orbis Linguarum”, no. 48, 2018, pp. 501–504;
  • Janus-Sitarz A., Gry wyobraźni a oswajanie przestrzeni strachu. Czasy Holokaustu w literaturze dla dzieci, [in:] Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcejeds. A. Czabanowska-Wróbel, M. Kotkowska, Kraków 2017, pp. 195–206;
  • Jarzyna, A., Szlemiele. Zwierzęta wobec Zagłady w literaturze dla dzieci, „Narracje o Zagładzie”, no. 2, 2016, pp. 235–256;
  • Jarzyna, A., Post-koiné. Studia o nieantropocentrycznych językach (poetyckich), Łódź 2019 (pp. 191–214);
  • Jasnowski, P., Zagłada Żydów w najnowszej literaturze dziecięcej, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 19, 2013, pp. 6–7;
  • Jasnowski, P., Pamiętnik Blumki, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 19, 2013, p. 13;
  • Jelonek, M., Stefaniak, M., Kiedy uczeń spotyka się z książką w sieci, czyli o wyzwaniach dla współczesnego nauczyciela, [in:] Twórcze praktyki polonistyczne, ed. A. Janus-Sitarz, Kraków 2015, pp. 139–157;
  • Jeziorkowska-Polakowska, A., „biała plamka na tle MURU to ja…” – angielski buldog opowiada o Zagładzie, [in:] (Nie)zapomniane zwierzęta, eds. E. Łoch, D. Piechota, A. Trześniewska-Nowak, Gdański 2021, pp. 129–161;
  • Kania, A., Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej, Kraków 2017;
  • Karczewska, A., „Tylko czy niebo nadal istnieje?” Bóg w najnowszej dziecięcej literaturze o Zagładzie, [in:] Wiara i niewiara. Literackie realizacje wobec doświadczenia Zagłady, eds. P. Kalwiński, A. Karczewska, Lublin 2018, pp. 69–88;
  • Karczewska, A., Pamięć i empatia. O dziecięcej literaturze Zagłady, [in:] Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah / Das Gedächtnis an die Shoah in der polnischen und deutschsprachigen Literatur von Autorinnen und Autoren der zweiten und dritten Post-Shoah-Generation, eds. I. von der Lühe, S.J. Żurek, Lublin 2019, pp. 265–300;
  • Kasperek, A., „Szlemiel” i „Arka czasu” jako przykłady współczesnej literatury dla dzieci poruszającej tematykę Zagłady, [in:] Zdeptane dzieciństwo. II wojna światowa i jej wpływ na sytuację dzieci, eds. A. Bartuś, P. Trojański, Oświęcim 2017, pp. 329–335;
  • Klimek, I., Nie potrzeba skrzydeł, „Znak”, no. 739, 2016, pp. 105–197;
  • Kmiecik, I., Pamięć o Zagładzie w postmodernistycznej baśni – XY Joanny Rudniańskiej, [in:] (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, pp. 135–146;
  • Kmiecik, I., Empatyzacja w powieści Arka czasu Marcina Szczygielskiego, [in:] Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah / Das Gedächtnis an die Shoah in der polnischen und deutschsprachigen Literatur von Autorinnen und Autoren der zweiten und dritten Post-Shoah-Generation, eds. I. von der Lühe, S.J. Żurek, Lublin 2019, pp. 317–327;
  • Kotaba, K., Czy wojna jest dla dzieci? O obrazach wojny w literaturze dla najmłodszych, „Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, no. XV, 2015, pp. 184–192;
  • Kowalska-Leder, J., Literatura polska ostatniego dziesięciolecia wobec Zagłady – próby odpowiedzi na nowe wyzwania, „Zagłada Żydów. Studia i materiały”, no. 10, 2014, pp. 768–802;
  • Kowalska-Leder, J., Woźnicka, J., Dziecko, [in:] Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej, eds. J. Kowalska-Leder, P. Dobrosielski, I. Kurz, M. Szpakowska, Warszawa 2017, pp. 141–172;
  • Krajewska, A.M., Młodzieżowe książki o najnowszej historii Polski wydane w ostatnich latach – przegląd subiektywny, „Guliwer”, no. 3, 2018, pp. 69–76;
  • Krupiński, P., Pies patrzy na getto. Zwierzę jako podmiot narracji postholokaustowych, [in:] Ślady II wojny światowej i Zagłady w najnowszej literaturze polskiej, eds. B. Sienkiewicz, S. Karolak, Poznań 2016, pp. 57–84;
  • Kruszyńska, E., Ludzie z pasją – współczesne biografie dla młodego odbiorcy, [in:] „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży – biografie, eds. B. Olszewska, O. Pajączkowski, L. Urbańczyk, Opole 2015, pp. 149–157;
  • Kruszyńska, E., Książka obrazkowa jako katalizator wartości w literaturze dla młodego odbiorcy na przykładzie książek Iwony Chmielewskiej, [in:] Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka, eds. A. Ungeheuer-Gołąb, U. Kopeć, Rzeszów 2016, pp. 321–329;
  • Kulig-Kozłowska, A., Facebook w szkolnej ławce. Media społecznościowe a edukacja polonistyczna, Kraków 2017 (pp. 189–199);
  • Kwiatkowska, A., Korzenie pamięci. O Mirabelce Cezarego Harasimowicza, „Paidia i Literatura”, no. 2, 2020, pp. 67–76;
  • Kwiatkowska, A., Motyw szycia i haftu w najnowszej polskiej literaturze dla dzieci dotyczącej Zagłady, „Polonistyka. Innowacje”, nr 13, 2021, s. 55–65;
  • Kwiatkowska, A., Jak narysować pamięć? Zagłada w polskich ilustrowanych książkach dla dzieci, „Porównania”, no. 1, 2021, pp. 123–140;
  • Leszczyński, G., Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010;
  • Leszczyński, G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015;
  • Maki z Giverny, Mirabelka, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 32, 2018, p. 39;
  • Marmol, B., „Choćbym chciał, własnego dzieciństwa w inne czasy przenieść nie mogę” – Jerzy Henryk Orłowski. Uri Orlev, „Orbis Linguarum”, no. 48, 2018, pp. 37–44;
  • Michułka, D., Przełamywanie granic książki dla dziecka. Ostatnie przedstawienie panny Esterki Adama Jaromira jako lektura o czytaniu pamięci, „Dydaktyka Polonistyczna”, no. 2 (11), 2016, pp. 98–107;
  • Michułka, D., Literatura – historia – edukacja. Spotkania z przeszłością we współczesnych polskich narracjach dla dzieci i młodzieży, „Oblicza Komunikacji”, no. 12, 2020, pp. 433–450;
  • Michułka, D., Gregorowicz, Ł., Czytanie pamięci – doświadczenie – emocje. Narracje literackie młodego czytelnika – teoria i praktyka odbioru (Rutka Joanny Fabickiej), „Polonistyka. Innowacje”, no.7, 2018, pp. 41–58;
  • Mieszek, M., Kulinaria w łódzkiej serii książek dla dzieci „Wojny dorosłych – opowieści[sic!] dzieci”, [in:] Kuchnia i stół w komunikacji społecznej. Tekst, dyskurs, kultura, ed. W. Żarski in collaboration with T. Piaseckiego, Wrocław 2016 pp. 569–580;
  • Mioduszewska, Z., Zwierzęta w literaturze o Zagładzie, [w:] Koziołek Matołek i inne bajkowe zwierzęta w tekstach literatury i kultury, red. M. Bator, B. Gierszewska, K. Kępczyk, Pacanów 2016, s. 44–55;
  • Morawiec, A., Literatura polska wobec ludobójstwa. Rekonesans, Łódź 2018;
  • Mytych-Forajter, B., Energia metamorfozy w prozie Joanny Rudniańskiej, [in:] I. Gralewicz-Wolny, B. Mytych-Forajter, Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury, Katowice 2013, pp. 87–100;
  • Nasalska, A., Posłowie, [in:] U. Orlev, Książki mojego dzieciństwa (1931–1945), trans. J. Rybicki, Lublin 2012, pp. 31–37;
  • Nieczyporowski, R., WYSCHNIĘTE ŁZY. Pamięć Zagłady w sztuce współczesnej, „DYSKURS. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu”, no. 24, 2017, pp. 64–84 (p. 75);
  • Olszewska, B., Konwencja pamiętnika, dziennika, autobiografii w książkach o wojnie dla młodego czytelnika, [in:] (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, pp. 101–117;
  • Omyła, P., Czytelnicze wyzwanie dla uczniów szkoły podstawowej – Wszystkie lajki Marczuka Pawła Beręsewicza, [in:] Twórcze praktyki polonistyczne, ed. A. Janus-Sitarz, Kraków 2015, pp. 59–65;
  • Pabisek, M., Między kontynentami. Od inspiracji metodologicznej amerykańskiej badaczki Karen Shawn po praktyczną realizację w polskim liceum, [in:] Twórcze praktyki polonistyczne, ed. A. Janus-Sitarz, Kraków 2015, pp. 261–273;
  • Pekaniec, A., Dwie opowieści o wojnie, Holokauście i nie tylko. Kotka Brygidy Joanny Rudniańskiej i Rutka Joanny Fabickiej, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty”, no. 1, 2017, pp. 8–29;
  • Pietrych, K., (Re)prezentacje czy symulacje? Przestrzeń łódzkiego getta w literaturze XXI wieku, [in:] Geograficzne przestrzenie utekstowione, eds. B. Karwowska, E. Konończuk, E. Sidoruk, E. Wampuszyc, Białystok 2017, pp. 309–330;
  • Romanowska, K., Babcia to ciocia [interview with Uri Orlev], „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 6, 2009, p. 20;
  • Roszak, J., Czarne sezony. Czarne latawce. O dziecięcych bibliotekach w gettach, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”, no. 9 (12) part 2, 2019, pp. 231–244;
  • Rybak, K., Żyd i uchodźca. Znaczące powinowactwa narracyjne w polskiej literaturze dziecięcej ostatniej dekady, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty”, no. 2, 2017, pp. 44–62;
  • Rybak, K., Rzeczy do zabawy. Zabawki w cieniu Zagłady w twórczości Uriego Orleva, [in:] O czym mówią rzeczy? Świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, eds. A. Mik, M. Niewieczerzał, E. Rąbkowska, G. Leszczyński, Warszawa 2019, pp. 93–105;
  • Rybak, K., I (nie) żyli długo i szczęśliwie. Konstrukcje zakończeń w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, “Literatura Ludowa”, vol. 63, no. 1, 2019, pp. 10–23;
  • Rybak, K., Dzieciństwo w labiryncie getta. Recepcja mitu labiryntu w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, Warszawa 2019;
  • Rybak, K., Stosunki polsko-żydowskie i Zagłada w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, [in:] Stosunki polsko-żydowskie, vol. 2, Kultura. Literatura, sztuka i nauka w XX wieku, ed. Z. Trębacz, Warszawa 2020, pp. 171–187;
  • Rybak, K., Zagłada i ideologia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Narracje o Zagładzie, no. 1(7), 2021, pp. 155–173;
  • Rybak, K., „Zupełnie inne miasto”. Obrazy warszawskiego getta w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura, no. 3(1), 2021, pp. 67–84;
  • Rybak, K., Obrazowanie Zagłady. Narracje holokaustowe w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2023;
  • Rybicka, K., Jak kanonik van der Paele zasmakował w naszych czasach. Kilka spostrzeżeń dotyczących książek Iwony Chmielewskiej, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 21, 2013, pp. 12–14;
  • Sadowska, D., „Bajki-nie-bajki” czyli II wojna światowa w wybranych polsko- i niemieckojęzycznych utworach dla dzieci z ostatnich 15 lat ze szczególnym uwzględnieniem Asiuni Joanny Papuzińskiej, „Orbis Linguarum”, no. 48, 2018, pp. 169–187;
  • Sałatarow, A., Trauma i pamięć w utworach Henryka Grynberga i Arce czasu Marcina Szczygielskiego, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty”, no 1–2, 2020, pp. 34–47;
  • Sikora, A., W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”, no. 2 (19), 2014, pp. 25–44;
  • Sikorska, M., Smyczyńska, K., Ewangelia według Korczaka. Pamiętnik Blumki Iwony Chmielewskiej, [in:] Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2014, pp. 151–159;
  • Skibińska, E., Bezsenność Jutki, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 18, 2012, p. 30;
  • Skibińska, E., Po drugiej stronie okna widział człowieka (wywiad z Anną Czerwińską-Rydel) „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 19, 2013, pp. 14–15;
  • Skibińska, E., XY, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 19, 2013, p. 27;
  • Skibińska, E., Jest taka historia. Opowieść o Januszu Korczaku, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 19, 2013, p. 30;
  • Skowera, M., Polacy i Żydzi, dzieci i dorośli. Kto jest kim w Kotce Brygidy Joanny Rudniańskiej i Bezsenności Jutki Doroty Combrzyńskiej-Nogali, „Konteksty Kultury”, vol. 11, no. 1, 2014, pp. 57–72;
  • Skowera, M., Różne odcienie dzieciństwa w utworze Agnieszki Suchowierskiej Mat i świat, „Litteraria Copernicana”, no. 3 (23), 2017, pp. 127–138;
  • Slany, K., Rutka Joanny Fabickiej jako przykład postpamięciowej literatury dla dzieci, „Maska”, no. 35, 2017, pp. 81–94;
  • Slany, K., Śmierć we współczesnej literaturze dla dzieci – łamanie tabu?, [in:] Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, ed. K. Slany, Warszawa 2018, pp. 35–59;
  • Slany, K., Kobieca opowieść o Zagładzie na przykładzie genologii kobiet w Rutce Joanny Fabickiej, [in:] (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, pp. 213–225;
  • Slany, K., Zabawka jako medium pamięci o Holocauście na przykładzie picturebooka Otto. Autobiografia pluszowego misia Tomiego Ungerera, „Ruch Literacki”, vol. LIX, no. 4, 2018, pp. 441–456;
  • Szajnert, D., Przestrzeń doświadczona, przestrzeń wytworzona – literackie topografie Litzmannstadt Getto (rekonesans). Część pierwsza, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, no. 5, 2014, pp. 7–28;
  • Szumal, M., Ada Judytka i zaginiony tałes. Dziecięcy klucz do wielokulturowego Białegostoku, „Polonistyka. Innowacje”, no. 9, 2019, pp. 131–140;
  • Szumal, M., Między przeszłością a teraźniejszością. Literackie portrety prześladowanych w perspektywie dydaktyki polonistycznej, „Polonistyka. Innowacje”, no. 13, 2021, pp. 127–143;
  • Szyguła, A., Dom cioci Lusi, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 33, 2018, p. 44;
  • Szyłak, J., O Rose Blanche i opowiadaniu o ZagładzieArs Educandi”, no. 15, 2018, pp. 45–54;
  • Tarnowska, B., Bejn polanit le ’iwrit. O polsko-hebrajskim bilingwizmie literackim w Izraelu (rekonesans), „Wielogłos”, no. 2 (28), 2016, pp. 99–123;
  • Tomczok, M., Anna Mach, Świadkowie świadectw. Postpamięć Zagłady w polskiej literaturze najnowszej; Małgorzata Wójcik-Dudek, W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, „Zagłada Żydów. Studia i materiały”, no. 13, 2017, pp. 795–801;
  • Tomczok, M., Czyja dzisiaj jest Zagłada? Retoryka – ideologia – popkultura, Warszawa 2017;
  • Tylicka, B., Rozmowy pokoleniowe, „Nowe Książki”, no. 1, 2001, p. 41;
  • Tyszka, A., Puste strony, „Guliwer”, no. 4, 2001, pp. 38–39;
  • Wawer, K., Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią Wojny dorosłych – historie dzieci w szkole podstawowej na wybranych przykładach, „Polonistyka. Innowacje”, no. 13, 2021, pp. 145–161;
  • Wądolny-Tatar, K., (Re)konstrukcja osoby. Chopin Anny Czerwińskiej-Rydel i Korczak Beaty Ostrowickiej, [in:] „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży – biografie, eds. B. Olszewska, O. Pajączkowski, L. Urbańczyk, Opole 2015, pp. 359–372;
  • Wądolny-Tatar, K., Synekdocha jako trop wizualny w książkowych ilustracjach dla dzieci (na przykładzie wybranych narracji słowa i obrazu o drugiej wojnie światowej), [in:] Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka, red. A. Ungeheuer-Gołąb, U. Kopeć, Rzeszów 2016, pp. 164–176;
  • Wądolny-Tatar, K., Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych, „Litteraria Copernicana”, no. 3 (23), 2017, pp. 111–124;
  • Wądolny-Tatar, K., (Auto)biograficzna przestrzeń pamięci (Ostatnie piętro Ireny Landau), [in:] (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, pp. 147–161;
  • Wądolny-Tatar, K., Dziecko Zamojszczyzny. Historiografia Anny Janko dla najmłodszych, „Paidia i Literatura”, no. 1, 2019, pp. 131–144;
  • Wijas, J., Mała opowieść o wielkiej historii. Refleksje na marginesie książki „Dym” Antóna Fortesa i Joanny Concejo, [in:] Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji, ed. U. Chęcińska, Szczecin 2016, pp. 249–260;
  • Wójcik-Dudek, M., Jak mówić i czytać o Zagładzie. Metodyczne wątpliwości polonisty, „Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, no. 4, 2013, pp. 246–255;
  • Wójcik-Dudek, M., Kiedy mały Srulek staje się bohaterem literackim – Holokaust w literaturze dla dzieci i młodzieży, [in:] Żydowskie dziecko, eds. A. Jeziorkowska- Polakowska, A. Karczewska, Lublin 2013, pp. 245–255;
  • Wójcik-Dudek, M., Fotografie okolic dzieciństwa (na przykładzie wybranych tekstów literackich o Zagładzie), [in:] Historia – pamięć – edukacja w edukacji humanistycznej, vol. 2: Literatura i kultura, eds. Z. Budrewicz, M. Sienko, Kraków 2013, pp. 316–325;
  • Wójcik-Dudek, M., Rewanż pamięci. Literackie fotografie Holokaustu na lekcjach języka polskiego, [in:] Auschwitz i Holokaust. Edukacja w szkole i w miejscu pamięci, ed. P. Trojański, Oświęcim 2014, pp. 111–123;
  • Wójcik-Dudek, M., Architektura pamięci – (nie)literackie przestrzenie getta, „Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, no. XIV, 2014, pp. 215–224;
  • Wójcik-Dudek, M., Dzieci i książki w Bibliotece Shoah, [in:] (Przed)szkolne spotkania z lekturą, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, in cooperation with A. Zok-Smoła, Katowice 2015, pp. 81–95;
  • Wójcik-Dudek, M., Inkaust. Holokaust. Trudna lekcja pisania w czasach Zagłady, „Z Teorii i Praktyki Dydaktyki Języka Polskiego”, vol. 24, 2015, pp. 7–18;
  • Wójcik-Dudek, M., Między taktyką a strategią – o wybranych biografiach Janusza Korczaka kierowanych do młodego odbiorcy, [in:] „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży – biografie, eds. B. Olszewska, O. Pajączkowski, L. Urbańczyk, Opole 2015, pp. 217–227;
  • Wójcik-Dudek, M., Transfery Zagłady. Przypadek Kotki Brygidy Joanny Rudniańskiej, [in:] Biblioteka postscriptum polonistycznego, t. 5: Adaptacje II. Transfery Kulturowe, ed. W. Hajduk-Gawron, Katowice 2015, pp. 349–360;
  • Wójcik-Dudek, M., Konieczność śladu. Kanony literatury dla dzieci i młodzieży, „Narracje o Zagładzie”, no. 1, 2015, pp. 96–116;
  • Wójcik-Dudek, M., Dziewczyny i wojna (na podstawie wybranych przykładów literatury dla dzieci i młodzieży), [in:] Uwięzione w grzeczności. Obrazy kobiecych inności w tekstach literackich, eds. B. Walęciuk-Dejneka, Ł. A. Wawryniuk, Kraków 2015, pp. 153–164;
  • Wójcik-Dudek, M., Między udziecinnieniem a infantylizacją Zagłady, [in:] Światy dzieciństwa. Infantylizacje w literaturze i kulturze, eds. M. Chrobak, K. Wądolny- Tatar, Kraków 2016, pp. 435–449;
  • Wójcik-Dudek, M., Matka – depozytariuszka sytości i głodu. Literatura dla dzieci i młodzieży wobec Zagłady, [in:] Kuchnia i stół w komunikacji społecznej. Tekst, dyskurs, kultura, eds. W. Żarski przy współpracy T. Piaseckiego, Wrocław 2016 pp. 449–458;
  • Wójcik-Dudek, M., Zamieszkać w Zagładzie. Geografia Holocaustu w literaturze dla dzieci i młodzieży, [in:] Geografia krain zmyślonych. Wokół kategorii miejsca i przestrzeni w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, eds. W. Kostecka, M. Skowera, Warszawa 2016, pp. 43–56;
  • Wójcik-Dudek, M., W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Katowice 2016;
  • Wócjik-Dudek, M., Płynna postpamięć – motywy akwatyczne w literaturze osobnej podejmującej problematykę Holokaustu, [in:] Żywioły w literaturze dziecięcej. Woda, eds. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Kraków 2017, pp. 201–217;
  • Wójcik-Dudek, M., Dybuk i Facebook. Pamięć i postpamięć jako wyzwania edukacji polonistycznej, „Guliwer”, no. 3, 2018, pp. 34–43;
  • Wójcik-Dudek, M., „Efekt” Zagłady w polskiej współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży, [in:] Wiara i niewiara. Literackie realizacje wobec doświadczenia Zagłady, eds. P. Kalwiński, A. Karczewska, Lublin 2018, pp. 173–187;
  • Wójcik-Dudek, M., Elementarz Zagłady w polskiej najnowszej literaturze dla dzieci, [in:] Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, ed. K. Slany, Warszawa 2018, pp. 279–294;
  • Wójcik-Dudek, M., Doświadczenie ziemi. Zagłada w najnowszej literaturze dla dzieci i młodzieży, [in:] Żywioły w literaturze dziecięcej. Ziemia, eds. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Kraków 2019, pp. 243–257;
  • Wójcik-Dudek, M., Idiolekty pamięci – dziecięce dzienniki Zagłady. Od świadectwa do literatury, „Stylistyka”, vol. 28, 2019, pp. 159–176 (pp. 170–174);
  • Wróblewska, V., Oblicza śmierci w polskiej bajce ludowej i w baśni literackiej, [in:] Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, ed. K. Slany, Warszawa 2018, pp. 73–87;
  • Wróblewski, M., Doświadczanie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury, Toruń 2019;
  • Zabawa, K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017;
  • Żygowska, J., Czytanie i pamięć, „Narracje o Zagładzie”, no. 4, 2018, pp. 455–462.
Secondary sources in English:
  • Bieber, A., Mentoring in an Heterotopic Space – Janusz Korczak’s Orphanage in Contemporary Picture Books, „Filoteknos”, no. 5, 2015, pp. 181–189;
  • Bieber, A., Voices from the Interior: Reimagining Childhood under Janusz Korczak’s Care, „The Lion and the Unicorn”, no. 42, 2018, pp. 321–337;
  • Bosmajian, H., Sparing the Child. Grief and the Unspeakable in Youth Literature about Nazism and the Holocaust, New York and London 2002;
  • Codde, P., Transmitted Holocaust Trauma. A Matter of Myth and Fairy Tales?, „European Judaism”, vol. 42, no. 1, 2009, pp. 62–75;
  • Dymel-Trzebiatowska, H., Visual representations of war in Polish and Scandinavian picturebooks. A metaphorical perspective, „Problemy Wczesnej Edukacji / Issues in Early Education”, no. 3 (34), 2016, pp. 118–131;
  • Feldman, D., Reading Games in Auschwitz. Play in Holocaust Youth Literature, „The Lion and the Unicorn”, vol. 38, no. 3, 2014, pp. 360–380;
  • Feldman, D., Playing with the Past in Jane Yolen’s The Devil’s Arithmetic, „Children’s Literature”, vol. 43, 2015, pp. 84–107;
  • Haase, D., Children, War, and the Imaginative Space of Fairy Tales, „The Lion and the Unicorn”, vol. 24, no. 3, 2000, pp. 360–377;
  • Haase, D., Overcoming the Present. Children and Fairy Tales in Exile, War, and the Holocaust, [in:] Mit den Augen eines Kindes. Children in the Holocaust, Children in Exile, Children under Fascism, ed. V. Hertling, Amsterdam–Atlanta 1998, pp. 86–99;
  • Howrus-Czajka, M., “True fiction” – the memory and the postmemory of traumatic war events in a picturebook, „Problemy Wczesnej Edukacji / Issues in Early Education”, no. 3 (34), 2016, pp. 94–106;
  • Józefowicz, A., Child-family-peer relations in the most regent Polish prosi for children, in an educational context, [in:] The Educational and Social World of a Child Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization, eds. H. Krauze-Sikorska, M. Kichowski, Poznań 2015, pp. 287–299 (pp. 295–296);
  • Kertzer, A., My Mother’s Voice. Children, Literature, and the Holocaust, Peterborough 2002;
  • Khader, J., Humanizing the Nazi? The Semiotics of Vampirism, Trauma, and Post-Holocaust Ethics in Louise Murphy’s The True Story of Hansel and Gretel. A Novel of War and Survival, „Children’s Literature”, vol. 39, 2011, pp. 126–143;
  • Khorana, M., Uri Orlev: Celebrating the Indomitable Spirit of Childhood, „Bookbird”, vol. 34, no. 3, 1996, pp. 6–8;
  • Kidd, K. B., „A” is for Auschwitz. Psychoanalysis, Trauma Theory, and the „Children’s Literature of Atrocity”, „Children’s Literature”, vol. 33, 2005, pp. 120–149;
  • Kimmel, E. A., Confronting the Ovens. The Holocaust and Juvenile Fiction, „The Hornbook Magazine”, vol. 53, no. 1, 1977, pp. 84–91;
  • Kokkola, L., Representing the Holocaust in Children’s Literature, New York and London 2003;
  • Kokkola, L., Reflection from the Field. Why I No Longer Work with Holocaust Literature, „Religious Studies and Theology”, vol. 35, no. 1, 2016, pp. 99–106;
  • Kostecka, W., Once Upon a Time There Was a War: The Use of Fairy-tale Conventions in Contemporary Polish Literature for Children about Refugees, „Maska”, no. 36, 2017, pp. 33–49;
  • Lezzi, E., Representations of the Shoah in Picture Books for Young Children. An Intercultural Comparison, „European Judaism”, vol. 42, no. 1, 2009, pp. 31–50;
  • Marciniak, K., (De)Constructing Arcadia. The Polish Struggles with History and Differing Colours of Childhood in the Mirror of Classical Mythology, [in:] The Reception of Ancient Greece and Rome in Children’s Literature. Heroes and Eagles, ed. L. Maurice, Leiden, Boston: Brill, 2015, pp. 56–82;
  • Martin, M. J., Experience and Expectations. The Dialogic Narrative of Adolescent Holocaust Literature, „Children’s Literature Association Quarterly”, vol. 29, no. 4, 2004, pp. 315–328;
  • Rochman, H., What Makes a Good… Holocaust Book? Beyond Oral History, „The Hornbook Magazine”, „Special Issue. What Makes a Good Book?”, 2006, pp. 547–552;
  • Russell, D. L., Reading the Shards and Fragments. Holocaust Literature for Young Readers, „The Lion and the Unicorn”, vol. 21, no. 2, 1997, pp. 267–280;
  • Rybak, K., entry „Boy in the Striped Pyjamas”, Our Mythical Childhood Survey;
  • Rybak, K., entry „Grandma Zilbersztajn’s Christmas Bauble [Bombka babci Zilbersztajn]”, Our Mythical Childhood Survey;
  • Rybak, K., Hide and Seek with Nazis. Playing with Child Identity in Polish Children’s Literature about the Shoah, „Libri & Liberi”, no. 6 (1), 2017, pp. 11–24;
  • Rybak, K., Sparing Them the Trauma. Postmemory Practices in Contemporary Polish Children’s Literature about the Holocaust, „Filoteknos”, no. 8, 2018, pp. 169–183;
  • Rybak, K., Shaping the Memory of Irena Sendler in Polish Children’s Literature, „Filoteknos”;
  • Shawn, K., How Will We Teach About the Holocaust When Survivors Can No Longer Testify?, [in:] Twórcze praktyki polonistyczne, ed. A. Janus-Sitarz, Kraków 2015, pp. 247–260;
  • Shikhmanter, R., Limitations and Possibilities. Uri Orlev’s Holocaust Narratives for Children and Young Adults, „Children’s Literature”, vol. 42, 2014, pp. 1–19;
  • Sikorska, M., Smyczyńska, K., Visual Narratives of Death and Memory. The Holocaust in Two Contemporary European Picture Books, [in:] Global Perspectives on Death in Children’s Literature, eds. L.D. Clement, L. Jamali, New York and London 2016, pp. 177–190;
  • Skowera, M., entry „Dorota Combrzyńska-Nogala”, [in:] Polish Literature for Children and Young Adults Inspired by Classical Antiquity. A Catalogue, eds. K. Marciniak et al., Warsaw 2013, pp. 50–52;
  • Skowera, M., entry „Jutka’s Insomnia [Bezsenność Jutki]”, Our Mythical Childhood Survey;
  • Skowera, M., entry „Rutka”, Our Mythical Childhood Survey;
  • Slany, K., Herstory in Young Adult Fiction by Joanna Rudniańska Based on the Examples of Rok Smoka and Kotka Brygidy, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze”, no. 8, 2019, pp. 301–325;
  • Smyczyńska, L., Confession and Camouflage. Biographical Memory in Visual Narratives by Peter Sis, Uri Orlev and Marta Ignerska, „Literatura Ludowa”, no. 3, 2018, pp. 7–19;
  • Tal, E., A Truth to Tell. Novels about the Holocaust for Young Readers. A Comparative Discussion of Selected English-Language and Hebrew Fiction, Birmingham, 2012;
  • Ulanowicz, A., Sitting Shivah. Holocaust Mourning in Judy Blume’s Starring Sally J. Freedman as Herself, „Children’s Literature”, vol. 36, 2008, pp. 88–114;
  • Wójcik-Dudek, M., Memory Boom and Imaginarium of Holocaust in Polish Literature for Young Readers, „Filoteknos”, no. 10, 2020, pp. 309–323;
  • Wróblewski, M., The Betrayal of Childhood in a Socio-Cultural Context, „Literatura Ludowa”, no. 3, 2018, pp. 40–49.
Secondary sources in German:
  • Glasenapp, G. von, Annäherungsversuche. Die Darstellung der Shoah in der deutschsprachigen Kinder- und Jugendliteratur, [in:] Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah / Das Gedächtnis an die Shoah in der polnischen und deutschsprachigen Literatur von Autorinnen und Autoren der zweiten und dritten Post-Shoah-Generation, eds. I. von der Lühe, S.J. Żurek, Lublin 2019, pp. 249–263;
  • Glasenapp, G. van; Michaelis-König A., Perspektiven: Holocaustliteratur für Kinder und Jugendliche nach der Jahrtausendwende, [in:] Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah / Das Gedächtnis an die Shoah in der polnischen und deutschsprachigen Literatur von Autorinnen und Autoren der zweiten und dritten Post-Shoah-Generation, eds. I. von der Lühe, S.J. Żurek, Lublin 2019, pp. 301–316;
  • Kamińska, E., Nationalsozialismus und der Zweite Weltkrieg im deutschen Kinder- und Jugendbuch, [in:] „Dziecięce światy” w literaturze europejskiej XX wieku, ed. J. Ławnikowska-Koper, Częstochowa 2005, pp. 63–73;
  • Morad, M., Geschichten der Geschichte, „Börsenblatt für den deutschen Buchhandel”, no. 75, 1994, pp. 108–110;
  • Müller, H., Über den Holocaust sprechen, „Eselsohr”, no. 7, 1996, p. 35;
  • Shavit, Z., Die Darstellung des Nationalsozialismus und des Holocaust in der deutschen und israelischen Kinder- und Jugendliteratur, [in:] Die Darstellung des Dritten Reiches im Kinder- und Jugendbuch, eds. M. Dahrendorf, Z. Shavit, Frankfurt am Main, 1988, pp. 11–42.
Secondary sources in Czech:
  • Urbanová, S., S holokaustem za zády. Téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež vydávané po roce 1989, Ostrava 2018.
Secondary sources in Bulgarian: