Author: Andrzej Marek Grabowski
Illustrator: Joanna Rusinek
Year: 2014
Publisher: Literatura
Place of publication: Łódź
Pages: 149
ISBN: 9788376722818
Notes: “Wojny dorosłych – historie dzieci” series
Andrzej Grabowski’s novel tells the story of ten-year-old Krysia, who lives with her family in the Warsaw neighborhood of Żoliborz. When World War Two starts, Krysia joins the resistance, distributing illegal pamphlets and confidential messages. From this perspective, she discusses life in occupied Warsaw, where childhood games and comforting daily routines prevail despite dire circumstances. One day, a women with her son, Janek, slightly younger than Krysia, moves into the girl’s family home. It is revealed that they are Jews fleeing from Łódź. They hide away in the apartment for several days, but due to the threat of denunciation by a neighbor, Krysia’s mom helps them find safer shelter. The story ends with the outbreak of the Warsaw Uprising, when Krysia’s family is forced to evacuate the city.
War on the Beautiful Riverbank is based on the experiences of Krystyna Grabowska, the author’s mother. From the afterword, the reader learns about the post-war life of the book’s main characters, many of whom died towards the end of the war or soon after. In Grabowski’s text, the Holocaust appears episodically, always seen from Krysia’s perspective. On this subject, apart from the family giving shelter to Polish Jews, the Warsaw Ghetto Uprising in spring 1943 is mentioned.
Bibliography:
- Howrus-Czajka, M., Obraz II wojny światowej w polskiej książce obrazkowej, „Ryms. Kwartalnik o książkach dla dzieci i młodzieży”, no. 27, 2016, pp. 8–9;
- Howrus-Czajka, M., “True fiction” – the memory and the postmemory of traumatic war events in a picturebook, „Problemy Wczesnej Edukacji / Issues in Early Education”, no. 3 (34), 2016, pp. 94–106 (pp. 101–102);
- Jarzyna, A., Szlemiele. Zwierzęta wobec Zagłady w literaturze dla dzieci, „Narracje o Zagładzie”, no. 2, 2016, pp. 235–256;
- Jarzyna, A., Post-koiné. Studia o nieantropocentrycznych językach (poetyckich), Łódź 2019 (pp. 191–214);
- Kwiatkowska, A., Jak narysować pamięć? Zagłada w polskich ilustrowanych książkach dla dzieci, „Porównania”, no. 1, 2021, pp. 123–140;
- Mieszek, M., Kulinaria w łódzkiej serii książek dla dzieci „Wojny dorosłych – opowieści[sic!] dzieci”, [in:] Kuchnia i stół w komunikacji społecznej. Tekst, dyskurs, kultura, eds. W. Żarski in collaboration with T. Piasecki, Wrocław 2016 pp. 569–580;
- Rybak, K. Dzieciństwo w labiryncie getta. Recepcja mitu labiryntu w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, Warszawa 2019 (pp. 14–15, 101);
- Rybak, K., Stosunki polsko-żydowskie i Zagłada w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, [in:] Stosunki polsko-żydowskie, vol. 2, Kultura. Literatura, sztuka i nauka w XX wieku, ed. Z. Trębacz, Warszawa 2020, pp. 171–187 (p. 174, fn. 7; 182);
- Sikora, A., W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”, no. 2 (19), 2014, pp. 25–44 (p. 29, fn. 12);
- Slany, K., Rutka Joanny Fabickiej jako przykład postpamięciowej literatury dla dzieci, „Maska”, no. 35, 2017, pp. 81–94 (p. 82);
- Wawer, K., Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią Wojny dorosłych – historie dzieci w szkole podstawowej na wybranych przykładach, „Polonistyka. Innowacje”, no. 13, 2021, pp. 145–161 (p. 146);
- Wądolny-Tatar, K., (Auto)biograficzna przestrzeń pamięci (Ostatnie piętro Ireny Landau), [in:] (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, pp. 147–161 (p. 159);
- Wójcik-Dudek, M., Dzieci i książki w Bibliotece Shoah, [w:] (Przed)szkolne spotkania z lekturą, eds. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, in collaboration with A. Zok-Smoła, Katowice 2015, pp. 81–95 (p. 88, fn. 21);
- Wójcik-Dudek, M., Konieczność śladu. Kanony literatury dla dzieci i młodzieży, „Narracje o Zagładzie”, no. 1, 2015, pp. 96–116 (p. 105, fn. 27);
- Wójcik-Dudek, M., Matka – depozytariuszka sytości i głodu. Literatura dla dzieci i młodzieży wobec Zagłady, [in:] Kuchnia i stół w komunikacji społecznej. Tekst, dyskurs, kultura, eds. W. Żarski przy współpracy T. Piaseckiego, Wrocław 2016 pp. 449–458 (p. 454);
- Wójcik-Dudek, M., Zamieszkać w Zagładzie. Geografia Holocaustu w literaturze dla dzieci i młodzieży, [in:] Geografia krain zmyślonych. Wokół kategorii miejsca i przestrzeni w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, eds. W. Kostecka, M. Skowera, Warszawa 2016, pp. 43–56 (p. 46, fn. 11);
- Wójcik-Dudek, M., W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Katowice 2016;
- Wójcik-Dudek, M., Płynna postpamięć – motywy akwatyczne w literaturze osobnej podejmującej problematykę Holokaustu, [in:] Żywioły w literaturze dziecięcej. Woda, eds. A. Czabanowska-Wróbel, K. Zabawa, Kraków 2017, pp. 201–217.